A kutya fülgyulladás: Mi okozza? Hogyan vedd észre?

A kutyák között igen gyakoriak a fülproblémák, a mi rendelőnket is gyakran látogatják meg a gazdik azzal, hogy valami nincs rendben a kedvencük ezen szervével. Nagyon gyakori, hogy a kutya fülgyulladása okozza a kellemetlen tüneteket, ezért fontosnak tartjuk, hogy erről is beszéljünk egy kicsit. A következőkben a kutya fülgyulladás okairól, tüneteiről és kezelési lehetőségeiről olvashatsz pár sort!

A kutya fülgyulladás: milyen kutyák a legveszélyeztetettebbek és miért?

kutya fülgyulladásA fülgyulladás bármelyik kutyát érintheti, de különösen fontos odafigyelni a lógó fülű állatokra, mivel náluk a megfelelő szellőzés hiánya problémát okozhat. A fülükben kialakul egy kellemesen meleg, párás közeg, ami nagyon kedvez a gyulladást okozó baktériumoknak és gombáknak. Ha a kutyus szereti a vizet és sokat ugrándozik mondjuk patakokban, folyókban vagy tavakban, az szintén növelheti a fülgyulladás kockázatát.

Mi okozza a kutyák fülgyulladását?

A betegség kialakulásának több oka is lehet. Ilyenek a különféle baktériumok és gombák, de a fülbe került piszok is megalapozhat egy gyulladást. verekedésekből-és balesetekből származó fülsérülések után is jelentkezhet a probléma, de előfordul, hogy valamilyen allergiához (étel, pollen) vagy immunrendszert érintő betegséghez van köze. A legyengült szervezetű ebek is veszélynek vannak kitéve.

Az tehát látszik, hogy az okok eléggé szerte ágazók lehetnek, de most nézzük meg, mi hívhatja fel a gazdi figyelmét arra, hogy valami nincs rendben.

Milyen tünetek jelezhetik, ha begyulladt a kutyád füle?

A kutya fülében megjelenő gyulladás legtöbbször viszketéssel és fájdalommal jár, ezért, ha a kutya folyamatosan, erőteljesen vakarja a füleit-és annak környékét, az intő jel lehet. Tipikus tünet a fejrázás is, amit gyulladás esetén szintén sokszor láthatunk a kutyától.

A tünetek a gyulladás súlyosságával változhatnak: előfordulhat, hogy érintésre az állat fájdalmasan elhúzódik, kellemetlen szag áradhat a fülből, nehéz lehet számára az egyenesen járás, váladékozás jelentkezhet, illetve akár láz-vagy hányás is előfordulhat.

Természetesen a gyulladás károsíthatja a hallást, vagy akár teljes süketséget is okozhat.

Kezelheted otthon a kutyád fülgyulladását?

Mindenki szeret először otthoni praktikákat bevetni, ha valamilyen betegség legyőzéséről van szó – akár saját magát, akár a kedvencét gyógyítaná meg – de a kutyus fülgyulladása egy olyan probléma, amit nem jó ötlet házilag kúrálni. Mivel számtalan oka lehet a gyulladásnak, a kezelési lehetőségek is változhatnak, ezt pedig Te, mint egyszerű gazdi nem fogod tudni megállapítani.

Inkább ne kísérletezz házi főzetekkel, gyógynövényekkel és állatorvosi javaslat nélkül megvásárolt gyógyszerekkel, mert könnyen lehet, hogy egyáltalán nem javítasz a helyzeten, sőt…még rontasz is.

Arról nem is beszélve, hogy ha emberek számára készített szereket használsz a kutyádon. Felejts el minden olyan terméket, ami nem speciálisan kutyáknak készült, még a fültisztító folyadékokat is!

A legjobb kezelést egy állatorvos fogja tudni beállítani, hiszen neki vannak meg azok a műszerei és képzettsége, amivel meg tudja állapítani a gyulladás pontos okát.

Meg lehet előzni a kutya fülének begyulladását? Gazdiként tehetsz valamit?

Ugyan otthoni kezeléssel nem ajánlott próbálkozni, a baj megelőzésért tehet a gazdi pár dolgot. A megfelelő táplálás például támogatja az immunrendszert, ami segítheti az állatot a betegségek – így a fülgyulladás leküzdésében is.

Egy jól táplált, erős és egészséges kutya természetesen kevésbé fogékonyabb a megbetegedésekre, mint egy legyengült eb.

Fürdetésnél nem árt vigyázni arra, hogy ne menjen a kutyus fülébe víz, a nagyobb pancsolások után pedig mindenképpen meg kell törölni az állat füleit.

A séták, túrák és egyéb szabadtéri tevékenységek után nem árt megnézni, került-e valamilyen idegen test a kedvenc fülébe és ha igen, azt el kell távolítani, hogy ne okozhasson problémát. Ezen kívül az állatokat rendszeresen ellenőrizni kell, hogy minél hamarabb kiderüljön, ha valami nincs rendben.

A kutyák fülét időnként nem árt kitisztítani, de ehhez csakis kutyusoknak szánt fültisztító anyagot szabad használni, a terméken feltüntetett előírásoknak megfelelően.

Hogyan fogja kezelni az állatorvos a kutyusod gyulladt fülét?

Az attól függ, mi okozza a gyulladást és mennyire súlyos a probléma, de valószínűleg fülcseppel, krémekkel, vagy szájon át alkalmazandó, gyulladásgátló gyógyszerekkel-és antibiotikumokkal kezelik majd a kedvencedet. Ha ez nem segít, vagy a gyulladás újra-és-újra fellángol, előfordulhat, hogy műtétre kerül sor.

Ha az alap probléma valamilyen allergia vagy más betegség, akkor a fül gyógyításával egyidejűleg erre is fényt kell deríteni és elkezdeni lépéseket tenni az ügy érdekében.

A kutya fülgyulladás egy olyan betegség, amire oda kell figyelni, hiszen nagyon sok fájdalmat okozhat az állatnak, ráadásul akár a hallását is elveszítheti miatta. Vigyázz a kedvenced füleire, ha pedig úgy látod, baj van, azonnal keress fel egy állatorvost!