Kutya betegségek tünetek alapján – Mi lehet a baj?

A kutya betegségek tünetek alapján való meghatározása egy gazdi számára nem mindig könnyű, pedig sokat segíthet a kutyusodnak, ha tudod – vagy legalább is sejted – hogy egy-egy tünet milyen problémára utalhat. Most megnézzük a leggyakrabban előforduló panaszokat és azt, hogy ezek milyen kóros állapotra jellemzők. Ha úgy érzed, valamelyik jellemző a kutyádra jelen pillanatban, akkor nézd meg szolgáltatásainkat és foglalj időpontot hozzánk minél előbb!

Kutya betegségek tünetek alapján: A leggyakoribb panaszok és azok okai

kutya betegségek tünetek alapján

1. Erős, véres hasmenés, hányás, láz, fogyás, kedvetlenség

Ha ezek a tünetek egyszerre jelentkeznek és a kutyus nagyon le is van gyengülve, akkor könnyen előfordulhat, hogy az úgynevezett parvovírusos bélgyulladás a probléma. Ez egy vírusos fertőzés, ami általában fiatalabb kutyusokat érint és főleg azokat, akik nem kapták meg a megfelelő oltást.

Fontos, hogy a kutyus minél hamarabb állatorvoshoz kerüljön, ugyanis kezelés nélkül  sajnos könnyen megtörténhet a baj. Súlyos kiszáradás, felülfertőződés vagy belső vérzés  léphet fel, ezen kívül pedig összeomolhat a keringés is.

A fertőzött állatok nagyjából 70%-a túléli a betegséget, de a legjobb megoldás az, ha a kutyus megkap minden szükséges védőoltást.

3. Kullancscsípés után láz, barnás vizelet, étvágytalanság, sárgaság, remegés

Ha a kutyusod gyakran jár füves, erdős területeken, vagy olyan helyen, ahol tudod, hogy sok a kullancs, akkor az említett tünetekre érdemes nagyon odafigyelned, ugyanis könnyen lehet, hogy babéziás lett az állat.

További tünet lehet még a kedvetlenség, a hányás, a hasmenés, vagy az, ha hirtelen nem úgy viselkedik a kutyus, ahogy szokott.

A kullancs által terjesztett babéziózis igen súlyos következményekkel járhat, úgyhogy ha gyanakszol, feltétlenül fordulj állatorvoshoz! A betegség miatt károsodnak a vörös vérsejtek, aminek hatására leállhatnak a vesék, megnagyobbodhat a lép és károsodhat a máj is.

3. Erős, akár hányással is járó köhögés, orrfolyás, könnyezés, zihálás, hőemelkedés

Ha a kutyád ezeket a tüneteket mutatja (erősebb, vagy gyengébb formában) akkor lehetséges, hogy a kennelköhögés nevű betegséggel küzd. Ezt többféle kórokozó, vírusok és baktériumok és okozhatják és tudni kell róla, hogy nagyon gyorsan és nagyon könnyen terjed.

A tünetek jelentkezésekor érdemes állatorvoshoz fordulni, ugyanis ő enyhíthet a kutyus szenvedésein, megfelelő kezeléssel javíthat a közérzetén és elősegítheti a gyógyulást is. Előfordulhat, hogy antibiotikumra lesz szükség: erről a doktornak kell döntenie. Ezen kívül segíthetnek a különböző köhögéscsillapítók, köptetők és lázcsillapítók is.

4. Viszketés, szőrhullás, tüsszentés, orr-vagy fülfolyás, kiütések

Ezek a tünetek többféle kombinációban, vagy akár egyenként is megjelenhetnek és könnyen lehet, hogy valamilyen allergia áll a hátterükben. Ha a kutya vakaródzik, akkor legtöbbször a gazdi bolhákra gyanakszik, de ha ezt sikerül kizárni és a probléma nem múlik el, akkor szinte biztos, hogy valamire allergiás az állat.

Ez lehet egy pollen, egy olyan anyag, ami érintkezik a bőrével, valamilyen kutyaápolási eszköz, vagy akár egy étel is.

Ilyenkor a legegyszerűbb és leggyorsabb segítség az allergiavizsgálat lehet, ugyanis így nem kell heteket, vagy akár hónapokat is eltölteni azzal, hogy próbálgasd, mi vált ki reakciót és mi nem.

5. Köhögés, gyors kifáradás, étvágytalanság és fogyás, véres vizelet, gyakori ájulás

Ezeknek a tüneteknek egy része utalhat más betegségekre is, de jobb félni, mint megijedni! Ha ezeket tapasztalod a kutyusodon, előfordulhat, hogy szívférgesség áll a háttérben.

Ezt a betegséget szúnyogok terjesztik és kezelés nélkül károsodhat miatta a kutya tüdeje,  szíve és az érrendszere is, ezért nagyon fontos, hogy időben állatorvoshoz kerüljön a kedvenced. Ennek a kutya betegségnek a kezelése nehéz lehet és hosszadalmas, ezért nagyon lényeges a korai felismerés.

A betegség a megjelenésekor akár kifejezetten enyhének és veszélytelennek is tűnhet, de rövid időn belül olyan súlyossá válhat, hogy a kutya elhullását okozza. Ha gyanakszol, azonnal vidd orvoshoz!

Ebben a bejegyzésben csupán pár olyan tünetet és betegséget mutattunk be, amely gyakran előfordul a kutyáknál, de ezeken kívül még rengeteg probléma adódhat. Bármilyen szokatlan tünetet észlelsz, ami nem múlik el 1-2 nap alatt, keresd fel az állatorvosodat! Ha pedig a kutya elveszti az eszméletét, görcsöl, súlyos hányás vagy hasmenés jelentkezik, esetlen nem lélegzik: azonnal irány az állatorvos!