Macska leukózis: Cica gazdiként ezeket neked is tudnod kell!

A macska betegségek közül az egyik legkomolyabb a leukózis, mégis, sok gazdi csak nagyon keveset, vagy szinte semmit nem tud róla. Ha cicát tartasz és hallottad már azt a kifejezést, hogy „macska leukózis”, de Te ettől több infóra vágysz, akkor ez a bejegyzés Neked szól!

Mi az a macska leukózis? Milyen típusú betegségről van szó?

A leukózis egy vírusos megbetegedés, ami azt jelenti, hogy egy macska áradhatja több másiknak is nyállal, vizelettel, vagy más testnedvekkel. Valamennyire talán szerencsés körülménynek számít, hogy egyszeri érintkezéssel nagyon ritkán terjed, veszélyt leginkább a hosszabb ideig közösen használt etető-és itatótál, vagy a közös alom jelenti.

A macska leukózis betegség okozója a FeLV, azaz angolul a Feline Leukemia Virus, ebből a névből pedig már lehet következtetni arra, milyen súlyos problémákat okozhat. Megtámadja az immunrendszert és a vérképző szövetek sejtjeit, ezáltal pedig elősegítheti különféle daganatos megbetegedések, vérszegénység, vagy más vírusos-bakteriális-gombás fertőzések kialakulását.

Gyógyítható a macska leukózis? Mik az esélyek?

Sajnos erre a cica betegségre jelen pillanatban nincsen gyógymód, a vírust az állatok testéből kiűzni nem lehet. Ha a kedvencednél egyszer kimutatták a leukózist, akkor azzal élete végéig küzdeni fog, a megelőzés azonban sokat segíthet. Szerencsére már létezik a macska leukózis elleni védőoltás, amivel minimalizálhatod a veszélyt!

Oltóprogramok és időpont foglalás

Ha beteg a macskád, tüneti kezeléssel és immunerősítéssel enyhíthetők a problémák és akár hosszú évekig is élhet aktív, boldog életet, de erre sajnos nincs garancia: könnyen előfordulhat, hogy szegényt el kell majd altatni.

Mik a macska leukózis tünetei? Mire számíthatsz, ha beteg a cicus?

A megfertőződést követően a cica hónapokig, vagy akár évekig is tünetmentes hordozó lehet, ez pedig nagyon nehézzé teheti a betegség felismerését, amikor pedig mégis megjelennek a tünetek, azok sem lesznek valami egyértelműek.

Macska leukózis tünetek

Ha az immunrendszer szenved súlyos károkat, akkor a cicus jóval fogékonyabb lesz a különféle megbetegedésekre és ezekből nehezen épül majd fel. Ilyenkor nem konkrétan a leukózis tüneteit láthatod majd, hanem a mellette létrejött egyéb vírusos, bakteriális, vagy gombás fertőzésekre jellemző állapotokat.

A macska leukózis legjellemzőbb tünetei közé tartoznak az alábbiak:

• Fogyás
  • Hasmenés és ebből fakadó kiszáradás
  • Enyhén magas láz
  • légzési problémák
  • Általános gyengeség, csökkent aktivitás
  • Szemészeti problémák, kötőhártya gyulladás
  • Szájüregi problémák: fekélyek, ínygyulladás
  • Tájogok, daganatok, ciszták
  • Megnagyobbodott nyirokcsomók
  • Nem javuló vérszegénység
  • Vetélés, vagy a kiscicák korai elhullása (a macska vemhességről egyébként készítettünk egy cikket, olvass bele, ha érdekel!)

A diagnózis felállításának szempontjából az jelenti a nehézséget, hogy ezek a tünetek rengeteg más betegségre is utalhatnak, ráadásul szinte minden egyednél máshogyan jelentkeznek. Ezért fontos, hogy ha a cicád kijár a házból és van rá esély, hogy más macskákkal találkozik, netán több állatot is tartasz, akkor a hasonló tünetek jelentkezésekor kérd az állatorvosodtól a macska leukózist kimutató gyorsteszt elvégzését!

Mi a teendő egy leukózisos macskával?

Ha beigazolódik a gyanú és a cicád ebben a betegségben szenved, akkor pár dologra fel kell készülnöd. Először is arra, hogy idővel valószínűleg sokfajta kezelésre és gyógyszerre lesz szüksége, ami mind időben, mind pénzben megterhelő lehet. Ez jelenthet injekciókúrát, más gyógyszeres kezelést, vagy akár kemoterápiát is.

Ezen kívül az elkülönítésről is gondoskodnod kell: sem a többi cicádhoz, sem más gazdik macskáihoz nem engedheted majd közel  a kis beteget, mert megfertőzheti őket is. Ez azt jelenti, hogy saját etetője, itatója és saját alma is kell, hogy legyen annak a cicának, amelyik igazoltan beteg.

A kiszáradástól mindig védened kell majd a cicust, a kiváló minőségű tápok pedig elengedhetetlenek lesznek a számára, ahogy az is, hogy az immunrendszerét a lehető legerősebb állapotban tartsd. Az állatorvos sajnos gyakran lát majd titeket vendégül: minimum 6 havonta szükséges egy kontroll vizsgálat, ahol felmérhetők az esetleges változások.

Állatorvosi kivizsgálásainkról már írtunk korábban is!

Ha nem szeretnéd, hogy a cicád megfertőződjön a macska leukózist okozó FeLV vírussal, akkor a legjobb, amit tehetsz, hogy beadatod neki a megfelelő védőoltást. Vidd el állatorvosodhoz – vagy hozzánk – 8-10 hetes korában az első, majd 12-14 hetesen a második adag vakcináért és az évenkénti ismétlésről se feledkezz meg! Várunk Titeket szeretettel!

Ha pedig még több cicás érdekességre vagy kíváncsi, kövesd Facebook oldalunkat is! Igyekszünk minden gazdi számára tartalmas posztokat készíteni és hasznos tippeket adni!